BISERICA ORTODOXĂ ÎL SĂRBĂTOREŞTE ÎN DATA DE 24 SEPTEMBRIE PE SFÂNTUL SILUAN ATHONITUL
Cuviosul Siluan (Simeon Ivanovici Antonov)
s-a născut în 1866 într-o familie modestă de țărani ruși, alcătuită - pe lângă
părinți - din cinci băieți și două fete. Tatăl lui Simeon, un om plin de adâncă
credință, blândețe și de multă înțelepciune, îi este primul model în viața sa
lăuntrică.
Încă de mic copil, Simeon și-a pus în gând -
avea doar patru ani - ca atunci "când va fi mare să caute pe Dumnezeu în
tot pământul". Auzind mai apoi de viața sfântă și minunile săvârșite de
Ioan Zăvorâtul (un sfânt rus contemporan) tânărul Simeon și-a dat seama că
"dacă există Sfinți, înseamnă că Dumnezeu e cu noi și n-am nevoie să
străbat tot pământul să-L găsesc."
De îndată ce și-a dat seama că a găsit
credința - împlinise 19 ani - Simeon, înflăcărat de dragostea lui Dumnezeu,
simte o prefacere interioară și atracția pentru viața monahală. Tatăl său este
însă categoric: "Fă-ți mai întâi serviciul militar, apoi ești liber să te
duci."
Această stare excepțională a durat trei luni,
după care l-a părăsit. Tânărul Simeon, viguros și chipeș, începe să ducă o
viață asemenea celorlalți tineri de vârsta lui; o viață departe de sfințenia
fiorului divin care îl cercetase.
Dotat cu o fire robustă și cu excepțională
forță fizică, trece prin multe ispite ale tinereții; într-o zi lovește pe un
flăcău din sat atât de puternic, încât acesta de-abia rămâne în viață.
În vâltoarea acestei vieți de păcat, prima
chemare la viața monahală începe să se stingă. Într-o zi, însă, este trezit
dintr-un coșmar de glasul blând al Maicii Domnului, care înrâurează sufletul
său tulburat. Până la sfârșitul vieții, Cuviosul Siluan i-a mulțumit
Preasfintei Fecioare pentru că a binevoit să-l ridice din căderea sa .
Această a doua chemare, petrecută cu puțin
timp înaintea serviciului militar, a jucat un rol hotărâtor în alegerea căii pe
care avea să meargă de acum înainte. Simeon a simțit o adâncă rușine pentru
trecutul său și a început să se căiască fierbinte înaintea lui Dumnezeu.
Atitudinea sa față de tot ce vedea în această viață s-a schimbat radical.
Simeon își execută serviciul militar la Sankt
Petersburg, în batalionul de geniu al gărzii imperiale. Soldat conștiincios, cu
o fire pașnică și purtare ireproșabilă, a fost foarte prețuit de camarazii săi.
Dar gândul său era mereu la pocăință, Sfântul Munte Athos (unde trimitea uneori
chiar și bani). În timpul serviciului militar, sfaturile sale salvează de la
destrămare tânăra familie a unui soldat căzut in ispită.
Puțin înainte de eliberare s-a dus să ceară
binecuvântarea Părintelui Ioan din Kronstadt; însă negăsindu-l îi lasă o
scrisoare. Întors în cazarmă, Simeon simte puterea rugăciunii Sfântului
Părinte.
Ajuns mai apoi acasă, se îmbarcă în scurt
timp pentru o nouă perioadă a vieții sale: Muntele Athos. "Grădina Maicii
Domnului", citadela monahismului răsăritean și oaza spiritualității
filocalice, Sfântul Munte cunoștea la sosirea sa un moment de apogeu.
În vârstă de 26 de ani, intră în mănăstirea
rusească a "Sfântului Mucenic Pantelimon" (Russikon). Introdus în
tradiția seculară atonită: rugăciunea singuratică la chilie, lungile slujbe în
biserică, posturi, privegheri, deasa mărturisire și cuminecare, citirea, munca
și ascultarea - fratele Simeon se împărtășește din negrăita bucurie a
rugăciunii lui Iisus: "Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluiește-mă pe mine, păcătosul!"
Într-o seară, pe când se ruga înaintea
icoanei Maicii Domnului, dobândește - ca un dar neprețuit - rugăciunea inimii,
ce țâșnea de la sine, fără încetare.
Lipsit de experiență, tânărul frate cade mai
apoi pradă unor ispite cumplite: chinurile demonice.
După 6 luni de sfâșieri lăuntrice, într-o
după-amiază, șezând în chilia sa, a atins treapta ultimă a deznădejdii,
încercând preț de o oră sentimentul unei părăsiri totale de către Dumnezeu -
fapt care i-a cufundat sufletul în întunericul unei spaime de iad.
Pradă aceleiași spaime și întristări, se duce
la Vecernie în paraclisul "Sfântului Ilie" și abia șoptește
"Doamne, Iisuse Hristoase, miluiește-mă!". Atunci, în dreapta ușilor
împărătești, în locul icoanei Mântuitorului, Îl vede pe Iisus Hristos Cel Viu!
Întreaga sa făptură s-a umplut de focul harului Duhului Sfânt, o lumină
dumnezeiască l-a învăluit, răpindu-i mintea la cer. Intensitatea viziunii îi
provoacă o stare de epuizare aproape de moarte.
Cuviosul Siluan face parte din acei rari
sfinți creștini care primesc încă de la începutul căii lor ascetice arătarea
desăvârșită a harului lui Dumnezeu. Calea lor este însă cea mai anevoioasă,
căci sentimentul părăsirii și al pierderii harului sfâșie sufletul ("nu
puteți înțelege durerea mea" spunea Siluan).
Câteva zile după arătarea lui Hristos, Simeon
trăiește o stare de fericire pascală. A trecut apoi un răstimp. Într-o zi de
sărbătoare, același har l-a cercetat a doua oară, dar cu mai puțină
intensitate, după care treptat lucrarea sa simțită a început să slăbească;
pacea și bucuria lăsau loc unei chinuitoare neliniști și temeri de a pierde
harul.
În efortul de a păstra adânca pace a lui
Hristos, fratele Simeon (devenit acum monahul Siluan) recurge la mijloace
ascetice care pot părea incredibile.
Păstrându-și "ascultarea" de econom
(responsabil administrativ) al mănăstirii cu peste două mii de viețuitori, se
cufundă și mai adânc în rugăciune.
Începe o lungă perioadă (15 ani !) de
alternări continue între vizite ale harului și părăsiri dublate de intense
atacuri demonice.
După 15 ani de la prima arătare a Domnului
Hristos, într-o înfricoșătoare noapte de luptă spirituală împotriva demonilor,
Siluan cade din nou în ghearele unei disperări vecine cu moartea și necredința.
Descurajat, cu inima îndurerată, se roagă fierbinte. Şi atunci aude glasul
Domnului: "Cei mândri suferă pururea din pricina demonilor".
"Doamne, zice atunci Siluan, învață-mă
ce să fac ca sufletul meu să ajungă smerit".
Şi din nou, în inima sa primește acest
răspuns de la Dumnezeu:
"Ține mintea ta în iad și nu
deznădăjdui."
Începând din acel moment sufletul său a
înțeles că locul de bătălie împotriva răului, a răului cosmic, se găsește în
inima noastră; că rădăcina ultimă a păcatului stă în mândrie - acest flagel al
umanității care-i smulge pe oameni de lângă Dumnezeu și cufundă lumea în
nenorociri și suferințe; mândria - această adevărată sămânță a morții care face
să apese asupra întregii omeniri întunericul deznădejdii. De acum înainte
Siluan își concentrează toate puterile sufletului pentru a dobândi smerenia lui
Hristos: biruiește orice suferință pământească, aruncându-se într-o suferință
încă și mai mare; osândindu-se la iad, ca nefiind vrednic de Dumnezeu; dar,
sigur de iubirea Domnului său, stă în chip înțelept pe marginea adâncului,
"și nu deznădăjduiește".
Timp de încă 15 ani, Siluan urmează calea de
foc ce i-a fost arătată. De acum înainte harul nu-l mai părăsește ca mai
înainte - Duhul Sfânt îi dă din nou puterea de a iubi.
În această stare, Cuviosul Siluan începe să
înțeleagă în profunzimea lor marile taine ale vieții duhovnicești. Puțin câte
puțin, în rugăciunea sa începe să predomine compătimirea pentru cei ce nu-l
cunosc pe Dumnezeu. Întinsă la extrem și însoțită de lacrimi din belșug,
rugăciunea sa trece dincolo de marginile timpului. Duhul Sfânt îi îngăduie să
trăiască aievea iubirea pentru "întreg Adamul" - iubirea lui Hristos
pentru toată omenirea.
Aceeași iubire îl îndeamnă pe Siluan să-ți
așterne în scris experiența interioară, extraordinara sa viață duhovnicească,
ignorată aproape cu totul de confrații săi monahi. În această perioadă a vieții
sale îl descoperă Arhimandritul Sofronie, cel care avea să publice însemnările
sale.
Sfârșitul pământesc al Cuviosului Siluan de
la Athos a fost la fel de blând, liniștit și smerit ca întreaga sa viață de
călugăr. După o scurtă suferință (8 zile), perfect lucid, senin și cufundat în
rugăciune, se stinge ușor - fără ca vecinii de infirmerie să audă ceva - între
orele 1-2 din noaptea de 24 septembrie a anului 1938, în timp ce în paraclisul
infirmeriei se cânta Utrenia.
Prin Viața sfântă și însemnările Părintelui
Siluan Athonitul, Hristos transmite un mesaj umanității strivite de
absurditatea experiențelor cotidiene, durere și deznădejde. Probabil - cum
spunea Părintele Sofronie (Saharoov) într-una din cărțile sale - ultimul...
"Fost-a un om pe pământ mistuit de
dorința lui Dumnezeu. Numele său era Simeon. El s-a rugat îndelung, vărsând
lacrimi nestăvilite și zicând: "Miluiește-mă!". Dar strigătul său se
pierdea în tăcerea lui Dumnezeu. Luni și luni de zile a rămas în această rugăciune
și puterile sufletului său s-au istovit. Atunci a căzut în deznădejde și a
strigat: "Ești neînduplecat!" Şi când, o dată cu aceste cuvinte, încă
un lucru s-a rupt în sufletul său strivit de deznădejde, dintr-o dată în
scânteierea unei clipe Îl vede pe Hristos viu. Inima și trupul său au fost
năpădite cu totul de un foc atât de năprasnic încât, dacă vederea ar fi durat
doar o clipă mai mult, n-ar mai fi putut să-i supraviețuiască. Şi de atunci n-a
mai putut uita privirea lui Hristos, o privire de o negrăită blândețe,
nesfârșit iubitoare, plină de pace și bucurie. Şi în toți anii îndelungatei
sale vieți ce se vor scurge mai apoi, el a dat neobosit mărturie că Dumnezeu
este Iubire, Iubire nesfârșită, nepătrunsă..."
|