SFÂNTUL AMBROZIE AL MEDIOLANULUI APĂRĂTORUL ORTODOXIEI ÎN APUS
În fiecare an, în ziua de 7 decembrie, Biserica
Ortodoxă îl sărbătorește pe Sf. Ier. Ambrozie al Mediolanului.
Încă de la începutul episcopatului său, Sfântul Ambrozie
intră în legătură cu Sfântul Vasile cel Mare, care era cunoscut și în Apus, mai
ales prin corespondența pe care o purta cu Bisericile occidentale din Italia și
Galia și prin activitatea lui împotriva arianismului.
Acest sfânt s-a distins prin lucrarea sa de apărare
îndârjită a dreptei credințe în vremea când arianismul și alte eresuri bântuiau
lumea creștină.
Scrisorile Sfântului Ambrozie către Sfântul Vasile nu s-au
păstrat, însă s-a păstrat o scrisoare de răspuns a Sfântului Vasile cel Mare,
în care îl felicita pe Sfântul Ambrozie pentru alegerea sa ca episcop al
cetății Mediolan (Milano de azi) și în același timp îl îndemna la păstrarea
dreptei credințe moștenite de la Sfinții Părinți. Această scrisoare a însoțit
moaștele Sfântului Dionisie, fost episcop de Mediolanum înaintea arianului
Auxențiu, episcop ce l-a precedat în scaun pe Sfântul Ambrozie.
Moaștele au fost aduse, la cererea Sfântului Ambrozie, din
Cezareea Capadociei unde fusese exilat, la Mediolanum. Din această scrisoare se
vede în mod clar atitudinea de apărare a credinței niceene în fața atacurilor
ariene, încă din primele luni ale episcopatului Sfântului Ambrozie, atitudine
întărită de cererea moaștelor Sfântului Dionisie.
Scaunul episcopal de la Mediolanum
Importanța scaunului episcopal de Mediolanum îi permitea
supravegherea vieții religioase și din Ilyricul Occidental. În anul 376,
trecând la cele veșnice episcopul Germinius de Sirmium, se impunea alegerea
unui episcop ortodox, întrucât poziția oficială a curții imperiale,
reprezentată de împărăteasa Iustina, era de a susține alegerea unui episcop
arian. Pentru a se evita alegerea unui episcop arian și a se asigura astfel
alegerea în liniște a ierarhului ortodox Anemius, Sfântul Ambrozie s-a dus la
Sirmium. La hirotonia întru arhiereu a lui Anemius a slujit însuși Sfântul
Ambrozie, împreună cu alți ierarhi ortodocși.
Doi ani mai târziu, Sfântul Ambrozie a mers din nou la
Sirmium pentru a pregăti, împreună cu episcopul Anemius, Sinodul care a avut
loc în iulie 378. Tot aici s-a întâlnit cu împăratul Grațian, care dorea să se
informeze și el asupra arianismului. Sinodul ortodox de la Sirmium din iulie
378 a urmărit nu numai nimicirea ultimelor resturi ariene în provinciile romane
sud-dunărene ale Imperiului Roman, ci și combaterea ereziei macedonienilor,
care negau dumnezeirea Sfântului Duh și consubstanțialitatea Lui cu Tatăl și cu
Fiul.
Împăratul Grațian a publicat un edict de toleranță, prin
care a lăsat fiecăruia libertatea să urmeze religia dorită, cu excepția
maniheilor, a eunomienilor, a arienilor extremiști și a fotinienilor,
continuatorii doctrinei ereziarhului Fotin de Sirmium. Actul de toleranță al
împăratului Grațian nu a durat mult căci printr-un nou edict, publicat la 3
august 379, Grațian a anulat prevederile edictului din 378 de la Sirmium. La 22
aprilie 380, Grațian a semnat, în drum spre Mediolanum, un nou edict, prin care
a reînnoit interzicerea ereziei ariene și a ordonat închiderea și confiscarea
lăcașurilor de cult ale ereticilor arieni.
Este sigur că noua orientare a împăratului Grațian se
datorește influenței Sfântului Ambrozie care a scris în 378, răspunzând
dorinței împăratului, primele două cărți din lucrarea "Despre credință",
pe care a completat-o în 380 cu alte trei cărți, iar în 381, lucrarea "Despre Sfântul Duh",
în care combate erezia pnevmatomahilor.
Sinodul de la Aquileia
Începând cu luna martie 381, împăratul Grațian și-a stabilit
reședința la Mediolanum. Se proiecta atunci convocarea unui sinod al întregii
creștinătăți. Episcopul Mediolanului a reușit să convingă pe împăratul Grațian
să modifice planul convocării unui sinod, la care ar fi trebuit să participe
episcopii întregii Biserici atât din Răsărit, cât și din Apus.
Scrisoarea sinodală Binecuvântat fie Dumnezeu, redactată la
sfârșitul Sinodului de la Aquileia, oferă unele informații despre aceste
lucruri. Pentru judecarea episcopilor eretici, Palladius și Secundian, se spune
în scrisoarea sinodală, "din
pricina cărora romanii din cele mai îndepărtate părți ale lumii cereau să se
adune sinodul. Iată că nici unul, fie el chiar încărcat de anii bătrâneții,
respectabil prin părul său alb, nu a pregetat să vină" .
Rescriptul
împăratului Grațian, pentru convocarea Sinodului din Aquileia, adresat
prefectului pretoriului Syagrius, citit la deschiderea sesiunii Sinodului, în
ziua de 3 septembrie 381, de diaconul Sabinian, a fost redactat cu ocazia
Paștilor din acel an, în urma unei întrevederi a împăratului Grațian cu Sfântul
Ambrozie.
Prin
acest rescript, Grațian a făcut cunoscut episcopilor Bisericii că Sinodul de la
Aquileia e convocat pentru ca ei să nu se mai certe cu privire la dogme și
învățătura Bisericii, ci să rezolve între ei orice neînțelegere doctrinară.
Sinodul italo-ilyrian din Aquileia s-a deschis oficial la 3
septembrie 381, participând 35 de delegați, în majoritatea lor episcopi. A
prezidat episcopul locului, Valerian, asistat de Sfântul Ambrozie și Eusebiu de
Bolonia. Conducerea efectivă a dezbaterilor a avut-o Sfântul Ambrozie. Cei doi
episcopi arieni, Palladius și Secundian, au fost anatematizați, împreună cu
preotul arian Attalos din Noric.
Din Imperiul Roman de Răsărit nu a venit la Sinodul din
Aquileia nici un episcop, întrucât episcopii orientali și cei din dioceza
Tracia și Ilyricul răsăritean participau la Sinodul II Ecumenic, convocat de
împăratul Teodosie cel Mare, care s-a ținut la Constantinopol în primăvara și
vara anului 381.
Împărăteasa Iustina, protectoare a arienilor
Deși prin sinoadele de la Constantinopol și Aquileia s-a pus
capăt ereziei ariene, Sfântul Ambrozie s-a confruntat și după această dată cu
reprezentanți sau susținători ai arianismului. El a trebuit să protesteze față de
decizia împărătesei Iustina de a pune la dispoziția arienilor o biserică din
afara zidurilor orașului (Teodoret de Cir, "Istoria
bisericească").
Chemat să trateze cedarea bisericii în primăvara anului 385,
Sfântul Ambrozie a fost susținut de populația orașului aflată în fața palatului
imperial. Umilința suferită de împărăteasa Iustina fusese prea mare pentru ca
aceasta să fie dispusă să o uite.
La
începutul anului 386, i s-a cerut Sfântului Ambrozie să predea biserica mare
din Mediolanum episcopului Mercurinus. Credincioșii împreună cu Sfântul
Ambrozie au refuzat să elibereze biserica și să o cedeze arienilor. Atunci,
pentru a-i încuraja pe creștinii aflați în apărarea propriei biserici și, în
același timp, pentru a confirma dreapta credință, Sfântul Ambrozie a compus
câteva imnuri, în metru foarte simplu și ușor de cântat.
Între anii 381 și 382, Sfântul Ambrozie scrie lucrarea "Despre Taina Întrupării
Domnului", îndreptată împotriva ereziei hristologice a lui
Apolinarie.
Toate aceste fapte dovedesc că Sfântul Ambrozie s-a ostenit
necontenit pentru ocrotirea unității și păcii în Ortodoxie și pentru păstrarea
neștirbită a dreptei credințe în Apus, așa cum se mărturisește și într-un
condac din Acatistul Sfântului Ambrozie, unde este numit "stea de Dumnezeu trimisă asupra
pământului Bisericii", care a alungat "cu lumina învățăturii și a vieții
sale ceața eresurilor".
Prețuit
de Sfântul Vasile cel Mare
Din anul 374 până în anul 397, Sfântul Ambrozie (339-397) a
fost episcop al cetății Mediolanum. În toată această perioadă, autoritatea sa
în Biserica Apuseană a crescut progresiv, atrăgând totodată după sine o
considerabilă influență în domeniul Statului.
Era recunoscut ca Sfânt Părinte, încă din timpul vieții și
chiar personalități răsăritene, precum Ascholius al Tesalonicului sau Sfântul
Vasile cel Mare, i-au arătat o prețuire deosebită.

|