Sf. Cuv. Antipa de la Calapodești
Sfântul Cuvios Antipa de
la Calapodești este singurul călugar român athonit trecut în rândul sfinților.
A fost canonizat la numai 24 ani după trecerea sa la cele veșnice.
Acest Cuvios Părinte se numără
printre cele mai alese roade duhovnicești pe care le-a odrăslit binecuvântatul
pământ al Moldovei. Viața Sf. Antipa a fost povestită de el însuși egumenului
Pimen de la Mănăstirea Valaam din nordul Rusiei.
Sf. Cuv. Antipa s-a
născut în anul 1816, în satul Calapodești, azi în județul Bacău.
La botez a primit numele
Alexandru. Tatăl său, Gheorghe Constantin Luchian, era diacon la biserica
satului, iar mama, Ecaterina Manase, a fost călugărită mai târziu cu numele
Elisabeta.
În Patericul
Valaamului găsim scris că cei doi soți nu au avut copii multă vreme, însă,
în cele din urmă, rugăciunile lor au fost ascultate și Dumnezeu le-a dăruit un
prunc pe care mama sa l-a născut fără dureri.
Despre copilul Alexandru
mai știm din sinaxare că lua în mânuțele sale șerpi veninoși și, spre mirarea
și spaima tuturor, nu pătimea niciun rău din partea lor.
A studiat la școala
satului. Încă nu terminase școala când tatăl său a fost chemat la Domnul. Rămas
orfan, a fost nevoit să învețe meșteșugul legării de cărți, pentru a contribui
la întreținerea familiei.
Chemarea la viața monahală
La vârsta de 20 de ani a
fost călăuzit de Duhul Sfânt să intre în nevoința călugărească.
În urma unei cercetări
dumnezeiești, Alexandru a părăsit casa părintească, îndreptându-se spre
Mănăstirea Neamț, unde nu a fost primit însă de starețul așezământului.
A mers la schitul Brazi,
din Vrancea. Acolo, în vremea noviciatului său, a fost de față la aflarea în
chip minunat a moaștelor Sfântului Ierarh Mucenic Teodosie, mitropolitul
Moldovei, ctitor al schitului, martirizat de tătari (pomenit la 22 septembrie).
La Schitul Brazi, fratele
Alexandru a deprins ascultarea și rugăciunea minții de la duhovnicul și
starețul Dimitrie. Acesta l-a tuns în rasoforie și i-a dat numele de Alipie,
apoi, văzând sporirea lui duhovnicească, după doi ani de ucenicie, i-a da
binecuvântarea să meargă la Sfântul Munte Athos, pentru o mai mare nevoință.
Rasoforul Alipie s-a
oprit pentru o vreme la Mănăstirea Căldărușani, în care se păstrau încă
tradițiile paisiene, moștenite prin ucenicii vrednicului de pomenire, Sfântul
stareț Gheorghe (pomenit la 3 decembrie).
La Căldărușani s-a
dovedit a fi cu luare aminte la toate cuvintele de învățătură ale părinților,
nevoindu-se cu rugăciunea, cu postul, cu ascultarea, așa cum se cuvine celor
dornici de viață călugărească.
După doi ani a plecat la
Muntele Athos, despre care îi vor fi vorbit unii părinți mai în vârstă care
trăiseră în „Grădina Maicii Domnului”.
Sf. Antipa – Monah Atonit
S-a așezat la Schitul
românesc Lacu, loc cunoscut pentru asprimea vieții călugărești de acolo. De la
schit nu i s-a oferit nimic din cele necesare vieții pământești și s-a stabilit
într-o chilie pe jumătate distrusă.
În chilie a aflat o
icoană a Maicii Domnului afumată pe care a dus-o la renumitul zugrav Paisie și
l-a rugat să o curețe. După puțină vreme i-a fost înapoiată complet nouă,
zugravul încredințându-l că a devenit așa în chip minunat, după o simplă
curățire.
Era o icoană făcătoare de
minuni, care a vindecat mulți bolnavi și de care Sfântul nu s-a despărțit toată
viața. Această icoană se află acum la Mănăstirea Valaam din Finlanda.
Timp de patru ani Sf.
Antipa a trăit și în mănăstirea athonită Esfigmenu, în nordul Sfântului Munte,
așezământ ajutat de domnitorii moldoveni, precum și de familia marelui
mitropolit Veniamin Costachi (1803-1842).
În acea mănăstire, a
primit schima cea mare, care impune post aspru și rugăciune neîncetată,
devenind schimonahul Antipa. Se pare că tot în această perioadă a fost
hirotonit întru ierodiacon și ieromonah. A trăit apoi într-o altă chilie pe
care însuși a refăcut-o.
În anul 1860, Cuviosul
schimonah Antipa, după o viețuire de aproape 20 de ani în Sfântul Munte, se
reîntoarce în Moldova la cererea și îndemnul a doi monahi moldoveni, viețuitori
în Athos, Nifon și Nectarie, care începuseră să zidească Schitului românesc
Prodromu.
Sf. Cuv. Antipa de la
Calapodești a fost rugat să meargă în Moldova pentru a strânge ajutoare, în
vederea terminării ctitoriei lor.
Întoarcerea în România
A viețuit la schitul
Bucium din Iași, metocul Schitului Prodromu.
Numele său ajunge să fie
cunoscut și aici, încât era căutat de mulți credincioși, pentru care era o
adevărată pildă de smerenie, de dragoste și de trăire adevărată.
Se îndreaptă apoi spre
Rusia, având același scop – strângerea ajutoarelor pentru Schitul Prodromu.
Rusia
S-a oprit la Kiev, pentru
a se închina moaștelor Cuvioșilor părinți din Lavra Pecerska, după care a
pornit spre Moscova și apoi spre Sankt-Petersburg, unde a primit felurite
ajutoare de la mitropoliții din aceste două orașe, stareți de mănăstiri și
credincioși.
În schitul Prodromu se
păstrează o bogată corespondență a Cuviosului Părinte Antipa cu conducerea
schitului, privind trimiterea de ajutoare din Moldova și Rusia.
Chiar din primul an al
sosirii sale în Rusia, a vizitat mănăstirea Valaam, situată pe o insulă din
lacul Ladoga, în apropiere de Finlanda (pe atunci Mare Ducat autonom în
cadrul Imperiului Rus), care l-a impresionat în chip deosebit.
Drept aceea, după ce a
trimis ajutoarele la Schitul Prodromu, în noiembrie 1865 s-a așezat în schitul
cu hramul „Tuturor Sfinților” de lângă Mănăstirea Valaam.
Monah în Finlanda
Și-a continuat nevoințele
duhovnicești, căutând să fie folositor obștii care îl înfiase. Şi în această
mănăstire erau cunoscute tradițiile paisiene, întrucât unii dintre monahii de
pe vremuri fuseseră ucenici ai marelui stareț Paisie de la Neamț.
În chilia lui nu era nici
pat, nici scaun. În fiecare zi de luni, miercuri și vineri de peste an, precum
și în prima săptămână a postului Sfintelor Paști, nu gusta și nu bea nimic, iar
în celelalte zile se îndestula cu mâncarea pe care o primea sâmbăta la prânz.
În viața anahoretică a
avut mai multe slujiri monahale și s-a învrednicit de darul înainte-vederii.
Cunoștea gândurile ascunse ale oamenilor și pe mulți îi povățuia pe calea
mântuirii.
Era cunoscut ca un mare
părinte duhovnicesc și dascăl iscusit al rugăciunii inimii. Numele lui era
vestit atât în Carelia, cât și în Rusia de nord, încât mulți monahi și
credincioși iubitori de Dumnezeu îl căutau și îi urmau învățăturile.
Sfântul Antipa și-a
cunoscut sfârșitul cu trei zile mai înainte, când icoana făcătoare de minuni a
Maicii Domnului s-a ridicat cu zgomot în aer și s-a așezat singură pe pieptul
său.
După trei zile, în ziua
de 10 ianuarie 1882, în chilia sa de la Valaam, în timp ce ucenicul său îi
citea Acatistul Maicii Domnului, Sfântul Antipa a adormit în pace, la
vârsta de 66 de ani.
A fost înmormântat în
cimitirul de obște al mănăstirii, pe teritoriul schitului „Tuturor Sfinților”,
lângă un paraclis ctitorit în cinstea Pătimirilor Mântuitorului, departe de
patria sa, dar mereu cu gândul la ea.
Moaștele Cuviosului, care
răspândeau un miros plăcut, au fost descoperite la 14 mai 1991 și depuse în
biserica „Sfinții Serghie și Gherman de la Valaam”, unde se păstrează până în
prezent.
Canonizarea
În anul 1906, la 24 de
ani de la mutarea Cuviosului Antipa la Domnul, călugării ruși de la mănăstirea
„Sfântul Panteleimon”, din Sfântul Munte Athos, l-au trecut în Mineiul
rusesc pe luna ianuarie, ziua 10.
În anul 1992, Sfântul
Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a trecut în calendar, cu pomenire în ziua
chemării sale la Domnul, 10 ianuarie.
Prin decizia vrednicului
de pomenire Alexei al II-lea, Patriarhul Moscovei și al întregii Rusii, la data
de 19 iulie 2000, Sf. Cuv. Antipa de la Calapodești a fost inclus și în rândul
Sfinților Bisericii Ortodoxe Ruse, cu data de pomenire 10/23 ianuarie.
Tot astăzi Biserica
Ortodoxă face pomenirea Sfântului Domețian, Episcopul Meletiniei.