PREDICA LA DUMINICA A VII-A DUPĂ RUSALII - VINDECAREA A DOI ORBI ȘI A UNUI MUT ÎN CAPERNAUM (VEDEREA LUI DUMNEZEU: DE LA CUNOSCĂTORI LA MARTORI AI DOMNULUI HRISTOS) - ARHIMANDRITUL TEOFIL PĂRĂIAN
Iubiți frați și iubiți credincioși,
Când Domnul Hristos S-a înălțat
la ceruri a spus și ultimele Sale cuvinte aici pe pământ, pe care le găsim în
Faptele Apostolilor, în istorisirea despre înălțarea la cer a Domnului Iisus
Hristos. Cuvintele au fost spuse de Domnul Hristos ucenicilor: „și-mi veți fi
Mie martori în Ierusalim și-n toată Iudeea și-n Samaria, și pân’ la marginea
pământului” (F. Ap. 1, 8). Acestea am putea spune că sunt cuvintele testament
spuse de Domnul Hristos aici pe pământ.
Ceea ce trebuie să știm noi
este că Domnul Hristos ne cere nouă, tuturor creștinilor, să fim martori ai
Lui, să mărturisim despre El: „Pe cel ce Mă va mărturisi pe Mine în fața
oamenilor, îl voi mărturisi și Eu în fața Tatălui Meu Care este în ceruri” (Mt.
10, 33). Avem obligația să-L mărturisim pe Domnul Hristos înaintea oamenilor, iar
mărturisirea pe care o dăm noi este mărturisirea pornită din credința noastră.
Iubiți credincioși,
Noi, mărturisitorii Domnului
Hristos, suntem mărturisitori la tot ceea ce a făcut Domnul Hristos, la tot
ceea ce știm din Sfânta Evanghelie, la tot ceea ce știm despre minunile
Domnului Hristos. Suntem martori și ai faptului că Domnul Iisus Hristos,
cândva, aici pe pământ, a dat vedere la doi oameni fără vedere care L-au rugat
să le dea și a dat grai unui om care nu vorbea.
Și mărturia noastră o dăm pentru
credința pe care o avem și dacă nu credem în aceste două minuni care s-au
propovăduit în această zi prin citirea din Sfânta Evanghelie, nu suntem martori
ai Domnului Iisus Hristos. Iar dacă credem în aceste minuni, credem pentru
toată viața noastră întreagă, și-L avem la temelia vieții noastre.
Față de suferința oamenilor, de
orice fel ar fi ea, Dumnezeu are două chipuri de raportare. Și anume: pe unii
îi vindecă, pe alții îi ajută să-și poarte partea de greutate câtă le-a fost
rânduită, si aceasta pentru mântuirea lor.
Noi nu cunoaștem tainele lui
Dumnezeu, nu le cunoaștem și nu le putem cunoaște. Credem că le vom cunoaște
cândva. Când anume? Atunci când vom trece de viața aceasta pământească, atunci
când ni se vor descoperii tainele lui Dumnezeu.
Așteptăm vremea în care vom
putea ști ce nu știm aici pe pământ. Și dacă va vrea Dumnezeu să nu știm nici
atunci, bineînțeles că vom da slavă lui Dumnezeu pentru că Dumnezeu este mai
mare decât cunoștința noastră, este mai mare decât ceea ce putem noi înțelege,
și nu putem avea pretenția noi, oameni mărginiți, să știm lucruri mai presus de
noi, și dacă, totuși, va veni vremea să știm lucruri mai presus de noi, le vom
ști prin descoperire dumnezeiască.
Ceea ce trebuie să știm noi
este să ne întemeiem viața pe ceea ce știm, și știm că Domnul Hristos are
putere să facă minuni, și că ar putea să facă minuni și pentru noi.
Dar ceea ce ne interesează mai
mult decât o minune de aceasta care privește viața trupească, este să facă
Dumnezeu minunea învierii noastre sufletești. Pe aceasta nu o vedem cu ochii
trupului, ci cu ochii sufletului.
Psalmistul, când a zis: „Cât de
minunate sunt lucrurile Tale, Doamne, toate cu înțelepciune le-ai făcut” (Ps.
103, 24), a avut o descoperire dumnezeiască. A înțeles ceva ce nu ar fi putut înțelege
dacă nu i-ar fi dat Dumnezeu să înțeleagă. „ Mulțumescu-Ți Părinte, Doamne al
cerului și al pământului, că ai ascuns acestea de cei înțelepți și de cei
pricepuți și le-ai descoperit pruncilor. Da, Părinte, că așa a fost înainte-Ți
bunăvoința Ta” (Lc. 10, 21).
Sunt cuvinte spuse de Domnul
Hristos, rămase în Sfânta Evanghelie, din care înțelegem că pentru a cunoaște
lucruri mai presus de noi, lucruri din descoperiri dumnezeiești, trebuie să
avem o condiție: să fim cum sunt pruncii, să avem inimă curată după cuvântul
Domnului Hristos: „ Fericiți cei curați cu inima, că aceia vor vedea pe
Dumnezeu” (Mt. 5, 8).
Fără inimă curată nu putem
înțelege cele mai presus de noi, nu putem înțelege decât doar dacă zicem
împreună cu psalmistul: „ Cât de minunate sunt lucrurile Tale, Doamne, toate cu
înțelepciune Le-ai făcut”. Spunem cuvinte ale altuia, și nu spunem cuvinte ale
noastre. Dacă ajungem să vedem mărețiile lui Dumnezeu prin făpturile Sale,
zicem și noi cu psalmistul: „ Cât de mari sunt lucrurile Tale, Doamne, toate cu
înțelepciune Le-ai făcut” sau cu Biserica „Mare ești Doamne și minunate sunt
lucrurile Tale, și nici un cuvânt nu este de ajuns spre lauda minunilor Tale “,
„ Cât de minunat este numele tău Doamne în tot pământul!” și „ strălucirea
slavei Tale se înalță mai presus de ceruri” (Ps. 8). “Te măresc Doamne, că sunt
minunat întocmit” (Ps. 138), sunt cuvinte ale vederii duhovnicești, sunt
cuvinte pe care le poate spune cineva care a înțeles ceva din ceea ce descoperă
Dumnezeu, nu din ceea ce descoperă omul.
Noi citim despre Dumnezeu din
cărți, citim despre Dumnezeu din Evanghelie, citim despre Dumnezeu din
Scriptură, dar toate acestea sunt informații din afară. Nu sunt cunoștințe
dinăuntru câtă vreme nu avem inimă curată pentru că nu împlinim condiția vederii
duhovnicești.
Sunt oameni care așteaptă să
primească darul de înainte-vedere, de înainte-cunoaștere, de la alți oameni.
Darurile acestea însă, le dă numai Dumnezeu, când știe El și unde știe El. Noi,
este destul să-i fim martori ai Mântuitorului Iisus Hristos „ în Ierusalim - în
cetatea păcii - în Iudeea, în Samaria, și până la marginile pământului”, adică
acolo unde ne trăim viața.
Să se vadă din viața noastră că
suntem credincioși, să se vadă din viața noastră că suntem doritori de
înaintare duhovnicească, să se vadă din viața noastră că trăim altfel decât
necredincioșii, să se vadă din viața noastră că avem vedere duhovnicească.
Vederea lui Dumnezeu
Au fost miluiți de Dumnezeu doi
oameni care au fost lipsiți de vedere, prin aceea că Domnul Hristos le-a dat
vedere. Dar tot binele și toată darea cea bună din lumea aceasta este de la
Dumnezeu. Dumnezeu a făcut omul, Dumnezeu a dat vederea. Noi spunem în psalm: „
Cel ce-a plăsmuit ochiul, El oare nu înțelege? Cel ce-a sădit urechea, El oare
nu aude? ” (Ps. 93, 9).
Sigur aude, sigur vede! Noi
ne-am pomenit în lumea aceasta așa cum suntem fiecare dintre noi. Mai apoi a
trebuit să avem și o altă vedere, și anume, am început să-L vedem pe Dumnezeu
Cel nevăzut în conștiința noastră, să-L vedem pe Dumnezeu Cel ce este în
sufletul nostru, să-L vedem pe Dumnezeu cârmuitor al vieții noastre, să-L vedem
pe Dumnezeu dătător a tot binele, și acestea cu vedere duhovnicească.
Apoi, după ce L-am văzut pe
Dumnezeu care se arată inimii curate, vom spune cuvinte de laudă pentru
Dumnezeu, dar de obicei spunem prin cuvinte alte altora. Și anume, spunem că: „
Ție Ți se cuvine toată cinstea, mărirea și închinăciunea, Tatălui și Fiului și
Sfântului Duh “; „ Că sfânt ești Dumnezeul nostru și Ție mărire înălțăm… “; „
Că bun și iubitor de oameni ești și Ție mărire înălțăm… “; Că milostiv și bun
și iubitor de oameni Dumnezeu ești și Ție mărire înălțăm… “, „Că Tu ești
Dumnezeul nostru și Ție mărire înălțăm… “; Că Tu ești Împăratul păcii și
Mântuitorul sufletelor noastre și Ție mărire înălțăm… “; „ Ca pe Tine Te laudă
toate puterile cerești și Ție mărire înălțăm… “; „ Că al Tău este a ne milui și
a ne mântui și Ție mărire înălțăm… “; „ Că Dumnezeul milei și al îndurărilor și
al iubirii de oameni ești și Ție mărire înălțăm… “.
Și cuvintele acestea le spunem
nu ca unii care ne-am întâlnit cu cunoștința de Dumnezeu, ci ca unii care nu se
potrivesc cu ceea ce gândim noi, cu ceea ce simțim noi. Și totuși trebuie să
fim martori ai Mântuitorului Iisus Hristos, Cel ce a dat vedere celor lipsiți
de vedere, Cel ce a dat grai celor lipsiți de grai, și care ne poate da și nouă
vedere duhovnicească și ne poate da și nouă grai preamăritor de Dumnezeu.
Iubiți credincioși,
Sunt însă și împrejurări în
care trebuie să ne vedem cum suntem, să nu vedem răutățile altora, să trecem cu
vederea peste păcatele oamenilor, să fim și noi așa cum a fost și cuviosul
Macarie, care a fost învrednicit să se numească Dumnezeu pământesc. Așa cum
Dumnezeu acoperă lumea, tot așa și el acoperă păcatele oamenilor, pe cele pe
care le vedea ca și cum nu le-ar fi văzut și pe cele de care auzea ca și cum nu
ar fi auzit de ele.
Iubiți credincioși,
Trebuie să avem vedere
sufletească și pentru altceva, ca să ne vedem neputința noastră, ca să vedem
răutățile noastre, ca să vedem neîndestulările noastre. Să ne dea Dumnezeu
sufletul Lui ca să ne vedem păcatele noastre, dar să ne dea Dumnezeu vedere
sufletească și ca să vedem măririle lui Dumnezeu, mila lui Dumnezeu, bunătatea
Lui.
Sunt atâția oameni care se
tânguiesc o viață întreagă și dacă ar mai avea viață s-ar tângui și mai departe
pentru unele păcate care le-au făcut cândva în vremea neștiinței, aceia văd
păcatele, dar nu văd bunătatea lui Dumnezeu. Pocăința pe care o facem noi nu
trebuie să fie o pocăință zdrobitoare chiar dacă psalmistul spune „ inima
înfrântă și smerită Dumnezeu nu o va urgisi”.
Noi trebuie să avem încredere
în bunătatea lui Dumnezeu. Dumnezeu, care le poate pe toate, poate să
nimicească tot răul din noi, poate să ne dea iarăși bucuria mântuirii: „Dă-mi
iarăși bucuria mântuirii Tale și cu duh stăpânitor mă întărește“, spunem noi
în rugăciuni pentru că credem că Dumnezeu poate face aceasta și face aceasta.
Sfânta Evanghelie este izvor de
bucurie și de nădejde și în înțelesul acesta.
Ne trebuie deci și o vedere
lăuntrică pentru a înțelege cele despre Dumnezeu, ca de exemplu: „Pe cât este
de sus cerul de pământ pe atât este de mare bunătatea Lui spre cei care se tem
de Dânsul”, că „precum este de mare mărirea Ta așa este de mare și mila Ta”.
Toate ale lui Dumnezeu sunt nemărginite. Și vine bunătatea lui Dumnezeu și ne
întărește în credința că Dumnezeu iartă păcatele, că Domnul Hristos și-a vărsat
sângele pentru mântuirea noastră, că Domnul Hristos iartă păcatele omului care
părăsește păcatul, că Domnul Hristos a spus că „ în cer se face mai mare
bucurie pentru un păcătos care se întoarce la pocăință decât pentru 99 de
drepți care nu au trebuință de pocăință”.
Așa ceva trebuie să vedem.
Să Îl vedem pe Dumnezeu bun și
iubitor de oameni, dar nu când vrem să facem păcate, ci când vrem să părăsim
păcatul. Dacă înmulțim păcatul, pentru că Dumnezeu ne iartă, nu o să ajungem
niciodată la iertare de le Dumnezeu.
Să luăm aminte la minunile
acestea care s-ar citit în Sfânta Evanghelie din această zi și să cerem de la
Dumnezeu să ne dea dar de cunoaștere de noi înșine.
Să ne dea darul de a-L cunoaște
pe El nu numai din spusele altora, să zicem și noi împreună cu psalmistul: „Cât de minunate sunt lucrurile Tale, Doamne, toate cu înțelepciune Le-ai
făcut”. Iar cuvintele acestea să nu le zicem numai că sunt scrise în carte, ci
să pornească din inima noastră ca un adevăr pentru noi și pentru alții.
Sfântul Isaac Sirul spune că
sunt niște oameni care atunci când se roagă lui Dumnezeu, din multă cunoștință
de Dumnezeu nu mai pot spune cuvinte de rugăciune, ci pot sta doar în uimire,
și pot sta să li se taie cuvintele de pe buze. Dar nu mai spune Sfântul Isaac
Sirul și altceva, că mai sunt mulți oameni care din necunoașterea de Dumnezeu
nu pot să înmulțească aducerea de mărire lui Dumnezeu. De ce? Pentru că li se
taie cuvintele de pe buze, nu mai au ce spune, nu mai știu ce să spună din
multă neluare aminte și din multa nepăsare.
Iubiți credincioși,
Să ne gândim cu toții la
puterea multă a Domnului Hristos, să-I mulțumim Domnului Hristos pentru binele
pe care îl face pentru trup și pentru suflet și să căutăm cunoștința de
Dumnezeu, pe care să o cerem fiecare dintre noi după puterea noastră.
Și apoi să dăm mărturie despre
Domnul Iisus Hristos prin credința noastră, prin viața noastră, prin
sărbătoririle noastre, prin rugăciunile și posturile noastre, prin tot ceea ce
este frumos și bun în lumea aceasta și în care se preamărește Tatăl, Fiul, și
Sfântul Duh, Treimea cea de o ființă și nedespărțită. Amin! (Părintele Teofil
Părăian)
|